De Solex

Ontdek de geschiedenis van de Solex

De revolutie van de Solex

In mei 1948 rijdt de eerste Nederlandse fiets met hulpmotor,de Solex, de weg op. Binnen no time zijn de Solex bromfietsen niet aan teslepen. Het is een goedkoop alternatief voor de voor velen onbereikbare auto.

De Solex is de Nederlandse variant van de Franse Vélo Solex.Van der Heem NV uit Den Haag bouwt de Solexen vanaf 1948 in zijn EersteNederlandse Auto rijwielenfabriek (ENAF). De firma R.S. Stokvis uit Rotterdamverkoopt de bromfietsen voor fl. 375, - per stuk. Al gauw is de vraag zo grootdat er een wachttijd van acht maanden ontstaat. In 1954 zijn al 100.000 Solexenverkocht en in 1963 rijden er 500.000 exemplaren in Nederland rond. Naarschatting zijn er tussen de 600 en 700.000 Solexen verkocht.

Het succes van de Solex

De Solex is een succes door het veel grotere bereik; op 1liter kun je wel 100 km afleggen. De bromfiets wordt veel gebruikt voorwoon-werkverkeer en pleziertochtjes. Voor postbestellers en wijkzusters is hetvervoermiddel een dankbaar alternatief voor de fiets. Postbodes krijgen eenspeciaal mouwloos vest voor op de Solex aangemeten en mogen een ‘alpinomuts’i.p.v. hun uniformpet dragen. De pet heeft ‘te veel windvang in het openpolderland’. De Solex is razend populair; er ontstaan Solexclubs, erverschijnt van 1949 tot 1953 een eigen maandblad Op de Solex, Max van Praagschrijft een Solexlied (Op een Solex, op een Solex zit je als een miljonair) en‘een spinnenweb aan service-Solexstations in de Benelux’ staat klaar voor deSolexrijder.

Aandrijving

Bijna elke Solex wordt aangedreven door een motor die een rollaat draaien. Deze motor wordt met de rol door middel van een hendel op hetvoorwiel gezet. Het grote nadeel van die rol op de band, is de grote mate vanbandenslijtage die er op treedt. Er werden speciale banden voor ontwikkeld om ditproces te vertragen.

Vanwege het feit dat de Solex eigenlijk een “gewone” fietsis, veroorzaakt het onderhoud voor meeste mensen weinig problemen. Ook heteenvoudige motortje heeft weinig aandacht nodig. Af en toe ontkolen enschoonmaken gaat de meeste mensen met een beetje technisch inzicht of durf wellukken. Voor de moeilijkere karweitjes, zoals het vervangen van de aandrijfrolof de krukaslagers, zijn er nog veel adresjes te vinden voor het onderhoud. Soms bij particuliere liefhebbers die u vooruit willen helpen, of zelf nogsteeds bij de fietsenmakers en gespecialiseerde Solex bedrijfjes.